Frequently asked questions | Veelgestelde vragen

Over ViaVan

Wat is ViaVan?

ViaVan is een taxi app met de mogelijkheid om ritten te delen met passagiers die op dat moment een soortgelijke route afleggen. Zie het als een vervanging van het Amsterdamse openbaar vervoer, maar dan sneller, goedkoper, beter voor het milieu en altijd beschikbaar wanneer jij dat wil. Liever een privé rit? Middels de ViaVan app voor Android en iPhone heb je ook de mogelijkheid om een privé rit te boeken. Tevens gebruik je de app voor het selecteren van een ophaalpunt en bestemming.

Waar en wanneer kan ik gebruik maken van ViaVan?

Taxi’s via de ViaVan app zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar binnen het servicegebied op de kaart.

Wie bestuurt mijn ViaVan?

Wanneer je een rit boekt zorgt een taxichauffeur die beschikt over alle papieren, verzekeringen en meerdere jaren ervaring ervoor dat je veilig en zo comfortabel mogelijk op je bestemming aan komt. Alle taxichauffeurs die voor ViaVan rijden zijn gescreend op een aantal belangrijke punten, zodat jij je daar geen zorgen meer om hoeft te maken.

Naast de standaard zaken verwacht Viavan echter meer van chauffeurs. Daarom is het belangrijk dat je na een taxirit in Amsterdam een beoordeling achterlaat. Jouw feedback wordt weer gebruikt voor het evalueren van onze taxichauffeur om op die manier de hoogst mogelijke service aan jou te kunnen blijven bieden en alleen de beste chauffeurs voor ViaVan rijden.

Op welke platformen is de ViaVan app beschikbaar?

De ViaVan en ViaVan Driver app is gratis te downloaden in de Google Play Store en Apple App store.

Met hoeveel passagiers deel ik mogelijk een ViaVan?

Het aantal passagiers waarmee je een taxi deelt is afhankelijk van het aantal personen dat op het exacte moment dezelfde kant op wil. In de praktijk blijkt dat je bij een gedeelde rit in vrijwel alle gevallen evengoed de volledige taxi voor je zelf hebt. Uiteraard blijft er ook de mogelijkheid om via de app een privé rit te boeken.

Aan de slag

Hoe werken ViaVan iDeal vouchers?

Passagiers van ViaVan hebben de mogelijkheid om via iDeal te betalen voor ViaVan taxiritten. Het aanschaffen van een voucher is mogelijk via de ViaVan app, waarbij je dan navigeert naar ‘betaalmethoden’.

Na aanschaf van een voucher voor ritkrediet ontvang je een bevestigingsmail met daarin de voucher code gestuurd naar het mailadres dat je bij het afrekenen hebt opgegeven. Als je geen e-mail hebt ontvangen, betekend dit dat de betaling niet gelukt is en worden er geen verdere kosten in rekening gebracht.

Na ontvangst van de code, kies je in de app voor ‘voucher’ als betaalmethode en voer je vervolgens de code in die je zojuist hebt ontvangen. Het ritkrediet is nu direct beschikbaar voor gebruik en kan ingezet worden voor een taxirit.

Belangrijk:

  • Vouchers zijn momenteel niet te gebruiken voor een business account.
  • iDeal vouchers zijn alleen in Amsterdam te gebruiken.
  • Voucher codes vervallen 1 jaar na aanschaf.

Hoe maak ik een ViaVan account aan?

Het is uitsluitend mogelijk om een account via de ViaVan app aanmaken. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

  1. Download de app voor jouw iOS of Android smartphone.
  2. Klik na het openen van de app op de ‘registreren’ knop.
  3. Vul je voornaam, achternaam, e-mailadres, wachtwoord (minimaal 6 tekens waarvan er 1 geen letter is) en telefoonnummer in. Optioneel kan je een foto van jezelf toevoegen, zodat een chauffeur je gemakkelijker herkent.
  4. Je ontvangt op het opgegeven telefoonnummer een sms met daarin een unieke code. Deze dien je te bevestigen in de app.
  5. Kies een betaalmethode. Hierbij heb je de keuze uit een creditcard (Visa, Mastercard, American Express AMEX), PayPal, Google G Pay en iDeal.
  6. Je aanmelding is voltooid en je kan gelijk je eerste ViaVan bestellen.

Heb ik een creditcard nodig om een ViaVan taxirit te kunnen boeken?

Nee, je hebt geen creditcard nodig. Naast de mogelijkheid om te betalen via een creditcard of debitcard, heb je ook de mogelijkheid om te betalen via Google Pay, PayPal en iDeal vouchers. Met iedere betaalmethode kan er vervolgens per rit automatisch afgerekend worden of je kiest ervoor om vooraf ritkrediet aan te schaffen. Ritkrediet werkt als prepaid tegoed, zodat je achteraf nooit voor verrassingen komt te staan. Momenteel is het voordeliger om vooraf ritkrediet aan te schaffen waarbij de extra besparing kan oplopen tot 20%:

  • 15 euro ritkrediet voor 14 euro (7% korting)
  • 25 euro ritkrediet voor 22 euro (12% korting)
  • 50 euro ritkrediet voor 42 euro (16% korting)
  • 100 euro ritkrediet voor 80 euro (20% korting)

Ik heb nog geen taxirit middels ViaVan geboekt, maar er zijn al wel kosten via mijn creditcard in rekening gebracht?

Bij het aanmaken van een ViaVan account, wordt gecontroleerd of het een werkende creditcard betreft. Bij dit proces kan 1 euro als reservering op je creditcardafschrift worden aangegeven. Direct na deze controle wordt de reservering weer ongedaan gemaakt. De daadwerkelijke afschrijving van de euro zal dus helemaal niet plaatsvinden en het dient uitsluitend ter verificatie of het creditcardnummer juist is.

In het geval dat je voor het eerst een rit met een nieuwe creditcard wil gaan bestellen, kan het zo zijn dat ViaVan het bedrag voor de betreffende rit alvast reserveren om er zeker van te zijn dat je de rit met de nieuwe creditcard kan betalen. Indien je besluit de rit toch niet te boeken, zal de reservering weer ongedaan worden gemaakt. Opnieuw wordt in werkelijkheid niets afgeschreven en is het puur ter controle.

ViaVan gebruiken

Hoe boek ik een ViaVan taxirit?

Download de ViaVan app die beschikbaar is voor Google Android telefoons en Apple iPhones. Maak een account aan of log in en je bent klaar om je eerste rit te boeken.

  1. Zet locatiebepaling op je telefoon aan en gebruik GPS om vanaf je huidige locatie opgehaald te worden.
  2. Klik op de witte zoekbalk bij ‘gewenste pick-up’ en type handmatig het adres in waar je opgehaald wil worden.
  3. Sleep de blauwe pin naar een locatie waar je opgehaald wil worden.
  4. Klik vervolgens op de knop ‘pick-up instellen’.
  5. Boven de blauw en oranje pin staat aangegeven voor hoeveel passagiers de taxi geboekt wordt. De standaard instelling is altijd ‘1 passagier’, wat aan te passen met de min (-) links en de plus (+) rechts van het aantal passagiers. Het maximale aantal is 4 passagiers.
  6. Middels GPS is ook de ‘drop-off’ locatie te bepalen. Een uitkomst wanneer je een ViaVan voor iemand wil boeken die onderweg naar jou is.
  7. Via de witte zoekbalk kan tevens de gewenste ‘drop-off’ bepaald worden. Handig wanneer je een adres hebt, maar niet weet waar het exact is.
  8. De oranje pin is ook in dit geval naar een ‘drop-off’ locatie te slepen. Praktisch wanneer je het adres even niet meer weet.
  9. Klik vervolgens op de knop ‘drop-off’ instellen.
  10. Er verschijnt een overzicht met de verschillende opties:
  • Een Via logo waarmee een gedeelde rit te boeken is.
  • Een donkerblauw eVia logo met stekker waarmee een gedeelde rit in een elektrische taxi te boeken is.
  • Een private ride logo waarmee een privé rit te boeken is.

Per optie staat ook aangegeven hoe snel de taxi bij het ophaalpunt is, voor hoeveel personen deze geboekt is, hoeveel meter het lopen naar het ophaalpunt is, de prijs van de rit en de verwachte aankomsttijd (ETA). Er kan een keuze worden gemaakt door op een van de opties te klikken. Het logo van de gekozen optie wordt lichtblauw, waarna op de knop ‘deze rit boeken’ geklikt dient te worden. Vervolgens verschijnt er een overzicht van waar de taxi op dat moment is met daarbij de verwachte aankomsttijd.

Waar wacht ik op mijn bestelde ViaVan?

Na het boeken van een taxirit, wordt middels een kaart op je telefoon aangegeven waar het ophaalpunt is. Een enkele keer kan het zo zijn dat je naar een locatie iets verderop wordt verwezen. Bijvoorbeeld, omdat het een druk kruispunt is waar de taxi niet kan of mag stoppen. Nog voordat je de rit boekt, wordt al aangegeven waar het eventuele aangepaste ophaalpunt dan is. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en heb je voldoende tijd om je naar het betreffende punt te begeven.

In de app wordt weergegeven waar de ViaVan op dat moment is en kan je zien over hoeveel minuten deze bij het pick-up point arriveert. 2 minuten voor aankomst ontvang je tevens een notificatie. Zorg ervoor dat je bij de aangewezen locatie bent wanneer de taxi arriveert. In het geval dat er iets aan de hand is of je de locatie niet kan vinden, is er de mogelijkheid om contact met de chauffeur op te nemen.

Belangrijk om mee te nemen, is dat ViaVan een community is en het bij een gedeelde rit zo kan zijn dat een andere gebruiker dezelfde kant op moet. Laat andere gebruikers dus niet te lang wachten. Indien je onverhoopt toch vertraagd bent, zal de chauffeur na 2 minuten toch moeten vertrekken en wordt jouw rit geannuleerd. Hiervoor wordt 3 euro in rekening gebracht, waarbij je zelf een nieuwe rit moet boeken.

Hoe weet ik wanneer mijn ViaVan arriveert?

Na het bestellen van een ViaVan, toont de app de verwachte aankomsttijd van de taxi op het door jou ingestelde ophaalpunt. De locatie van de chauffeur is tevens live te volgen middels de kaart in de app. Op je telefoon ontvang je aanvullend een notificatie wanneer de ViaVan op twee minuten afstand van het ophaalpunt is. Een tweede notificatie volgt wanneer de chauffeur op het ingestelde punt is.

Kan ik een ViaVan boeken voor een specifiek tijdstip?

Helaas is het niet mogelijk een ViaVan voor een exact moment te boeken. Door de grote hoeveelheid beschikbare taxichauffeurs in Amsterdam is er echter altijd wel een ViaVan bij jou in de buurt. Boek via de app een paar minuten voor vertrek een taxi en tegen de tijd dat je buiten bent, staat jouw chauffeur gereed bij het ophaalpunt. Ook midden in de nacht op de doordeweekse dag.

Hoe zien voertuigen van ViaVan er uit?

Net als bij een normale taxi of Uber is er niet een type voertuig dat gebruikt wordt door ViaVan. Na via de app een rit te hebben geboekt, verschijnt er naast informatie over de chauffeur, ook informatie over het voertuig. Het merk, model en de kleur van de taxi worden getoond met daarbij de exacte kentekenplaat. Om verwarring te voorkomen, is het advies vooral te kijken naar de kentekenplaat. Zo ben je er zeker van dat je in de juiste auto stapt.

Hoe weet ik in welke ViaVan ik moet stappen?

Op je telefoon wordt informatie over de bestelde ViaVan weergegeven. Naast het automerk, toont de app ook wat voor type auto het is en naar welke kleur je moet zoeken. Het kan echter zo zijn dat er meerdere soortgelijke auto’s naast elkaar staan of dat je er met de modellen niet uit komt. Om er zeker van te zijn dat je in de juiste taxi stapt, wordt de volledige kentekenplaat daarom ook op je scherm getoond. Dezelfde informatie ontvang je middels een notificatie, kort voordat de chauffeur op de ophaallocatie arriveert, nogmaals.

Hoeveel kost een ViaVan taxirit?

De prijs van de reis is afhankelijk van de te overbruggen afstand, hoe laat je de rit boekt en het aantal passagiers dat je mee wil nemen. Prijzen starten vanaf 3,25 euro binnen de grachtengordel. Binnen de ring ten zuiden van het IJ betaal je echter nooit meer dan 5 euro voor een rit. Het voordeel van ViaVan is dat, nog voordat je een taxirit boekt, al vast staat wat de uiteindelijke prijs zal worden. Zo betaal je nooit te veel en ben je er zeker van dat chauffeur zonder omwegen naar de opgegeven bestemming navigeert. In het geval van een annulering of wanneer je niet komt opdagen, brengt ViaVan 3 euro in rekening. Dit geldt voor gedeelde, als privé ritten.

Hoe betaal ik voor een taxirit met ViaVan?

Ritkrediet is de voordeligste manier om met ViaVan te reizen. Schaf voor het boeken van een rit eerst ritkrediet aan in de app. Daarbij heb je de keuze uit 15, 25, 50 en 100 euro rittegoed. Des te hoger het bedrag dat je vooraf aanschaft, des te meer korting je krijgt. Aan het eind van elke rit worden vervolgens de kosten afgetrokken van het aangeschafte tegoed. Zo geef je, wanneer je daar voor kiest, nooit meer uit dan je te besteden hebben. Om te voorkomen dat je zonder ritkrediet komt te zitten, is er de mogelijkheid om automatisch opladen aan te zetten. Zo wordt het tegoed iedere keer aangevuld wanneer het ritkrediet lager dan 10 euro is. Een andere mogelijkheid is het toevoegen van een extra betaalmogelijkheid, zodat die aangesproken kan worden wanneer het ritkrediet onverhoopt op is, maar je wel verder wil reizen.

Algemene vragen

Hoe bedankt ik mijn ViaVan chauffeur?

Na aankomst op je bestemming, ontvang je een notificatie met de vraag om jouw taxichauffeur met 1 tot 5 sterren te beoordelen. Ook kan je met een druk op een knop laten weten dat de chauffeur bijvoorbeeld bijzonder snel bij het ophaalpunt was of dat je de taxi waarin je vervoerd werd extra comfortabel vond. Afsluitend kan je de ViaVan chauffeur belonen door vanuit de app een fooi te geven. Standaard heb je de optie voor geen, 1 of 2 euro, maar dit bedrag is ook aanpasbaar.

Ik ben iets vergeten tijdens mijn ViaVan rit?

Neem, zodra je er achter komt iets vergeten te zijn, per e-mail contact op met ViaVan. Vervolgens word je de contactgegevens van de chauffeur, zodat samen gezocht kan worden naar het verloren item. Op die manier kan dan ook direct een afspraak gemaakt worden voor het ophalen of langs brengen van het kwijtgeraakte artikel. Reden voor het zo snel mogelijk contact op nemen is, naast dat dit de kans vergroot, vooral dat gevonden voorwerpen na 30 dagen worden gedoneerd. Hierna is het niet meer mogelijk om spullen terug te halen.

Hoe stel ik mijn wachtwoord opnieuw in?

Controller bij het inloggen eerst of het e-mailadres exact overeenkomt met het e-mailadres dat je hebt gebruikt om je bij ViaVan te registreren. Het kan zijn dat je een typefout hebt gemaakt. Mocht je er dan toch niet uitkomen, klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Op het volgende scherm vul je het telefoonnummer in dat je gebruikt heb bij registratie. Je ontvangt nu een tijdelijk wachtwoord per sms dat je kan gebruiken in te loggen.

Na weer in te zijn ingelogd, klik je op het menu icon in de linkerbovenhoek. Vanuit het menu klik je door naar je profiel. Dit is het donkergrijze vlak bovenaan het menu waar jouw telefoonnummer, naam en eventuele profielfoto staan weergegeven. Klik op de pagina die zich opent op ‘wachtwoord’ om je wachtwoord aan te passen. Vul het huidige wachtwoord en in het invoerveld daaronder het nieuwe wachtwoord in. Na dit te hebben gedaan, klik je op ‘opslaan’ om de wijziging door te voeren. Je hebt nu je wachtwoord aangepast.

Ik krijg de sms met het tijdelijke wachtwoord niet binnen?

Er spelen verschillende factoren waar het fout kan gaan. Neem per e-mail contact met ons op, zodat we jouw wachtwoord alsnog handmatig kunnen resetten en per mail kunnen toesturen.

Tijdens mijn taxirit deed er zich een probleem voor.

Aan het eind van een rit krijg je via de app de mogelijkheid om de rit te beoordelen en aanvullend een opmerking te plaatsen. Daar gaat ViaVan vervolgens mee aan de slag. Als alternatief kan je ook per e-mail contact opnemen. Je ontvangt zo snel mogelijk een antwoord met passende oplossing.

Waarom bevindt het geplaatste ophaal- of aankomstpunt zich op het water?

Gedeelde ritten per boot zijn voor nu nog niet mogelijk via ViaVan en het is dan ook een raadsel hoe het kan dat deze locatie op je telefoon verschijnt. Zet op je smartphone locatievoorziening aan, zodat de app middels GPS jouw locatie op het vasteland kan bepalen.

Kan ik mijn bestemming nog aanpassen zodra ik door mijn taxichauffeur ben opgehaald?

Het kan voorkomen dat er een foutje is gemaakt, dat plannen zijn veranderd of dat de locatie die je hebt ingevoerd niet langer de bestemming is waar je naartoe wil.

Wanneer de taxi al wel onderweg is, maar je nog niet in de taxi bent gestapt, heb je de mogelijkheid om de rit via de app te annuleren. Vervolgens kan je een nieuwe rit met een nieuwe bestemming en eventueel ophaalpunt boeken.

In het geval van een privé rit waarbij je al bent ingestapt, kan je de taxichauffeur vragen contact met ViaVan op te nemen. Een medewerker van ViaVan kan vervolgens de bestemming aanpassen.

Mocht het zo zijn dat het een gedeelde rit betreft en je al in bent gestapt kan je de chauffeur om een medewerker van ViaVan te bellen. Indien er geen andere passagiers in het voertuig zitten en deze ook niet onderweg opgehaald zullen worden, is het in veel gevallen mogelijk om alsnog bestemming aan te passen.

Hoe komt het dat het aankomstpunt en de bestemming niet altijd exact overeenkomen met wat ik ingesteld heb?

Om gedeelde taxiritten met ViaVan zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, kan het zo zijn dat een locatie iets kan afwijken van wat er in de app is ingevoerd. Zo hoeft een chauffeur niet onnodig om te rijden of naar een met de auto lastig bereikbaar punt te navigeren, terwijl te voet bijvoorbeeld makkelijk kan worden doorgestoken. Een andere reden kan zijn dat de ingestelde punten zich op lastig bereikbare plekken bevinden. Bijvoorbeeld een kruispunt of een drukke weg waar de taxichauffeur niet kan stoppen. De aangepaste locatie is gelukkig altijd op loopafstand en als deze al aangepast is, vaak om de hoek.

Hoe krijg ik inzicht in mijn eerder gemaakte kosten en eerdere ritten?

Vanuit het menu, dat middels het icoontje in de linkerbovenhoek te openen is, kan worden doorgeklikt naar ‘geschiedenis’. Op de pagina die zich opent, zijn alle eerder gemaakte taxiritten zichtbaar en per rit kan ook weer worden doorgeklikt voor aanvullende details. Per rit is de volgende informatie inzichtelijk: Datum, tijd, aantal passagiers, ophaalpunt, bestemming, naam van de chauffeur, betaalmethode en kosten van de rit. Ook heb je de mogelijkheid om via een knop onderaan de pagina contact over de betreffende rit op te nemen.

Mijn bestelde ViaVan is zonder mij vertrokken?

In het geval dat de app aangeeft dat je niet op bent komen dagen, is het advies de rit opnieuw te boeken. Stuur ViaVan vervolgens een mail, zodat een medewerker kan kijken waar het fout ging en eventuele kosten kan verrekenen.

Neem ook contact met ViaVan op wanneer de app aangeeft dat je in de taxi zit, maar niet opgehaald bent. Waarschijnlijk is er iemand per ongeluk in jouw taxi gestapt. Een ViaVan medewerker zal de betreffende rit annuleren, zodat je opnieuw een taxirit kan boeken.

ViaVan beleid

Mag ik een huisdier meenemen?

Assistentiehonden zoals een geleidehond mogen, mits aantoonbaar, zonder verdere beperkingen meereizen. Andere dieren zoals honden en katten mogen alleen vervoerd worden in een daarvoor bedoelde kooi.

De vier regels van ViaVan

Omdat ViaVan een deeldienst is, worden passagiers gevraagd zich aan vier simpele regels te houden:

  1. Weest gereed: Zorg ervoor dat je al bij het ophaalpunt staat te wachten voordat de taxi arriveert.
  2. Beperk telefoongesprekken: Om andere passagiers niet tot last te zijn is de vraag om telefoongesprekken tot noodgevallen of korte gesprekken te beperken.
  3. Eet en drink niet: Zo zorgt iedereen er samen voor dat de Viavans schoon blijven.
  4. Wees attent: Behandel medepassagiers en de bestuurder met respect.

Mag ik mijn baby of kind meereizen?

Kinderen zijn van harte welkom in de taxi’s van ViaVan. Wel is het advies voor alle ouders om zelf een autostoeltje of zitverhoger mee te nemen wanneer dit nodig is. Belangrijk is dat alle kinderen, ongeacht de leeftijd, als extra passagier moeten worden aangemerkt bij het boeken van een gedeelde rit. Reden hiervoor is dat er bij een gedeelde rit nog andere passagier in kunnen stappen die er anders mogelijk niet meer bij passen.

Aanvullend dient een passagier minstens 16 jaar oud te zijn om zich alleen in een ViaVan te mogen laten vervoeren.

Is roken of het gebruik van een elektronische sigaret toegestaan?

Geen enkele vorm van roken is toegestaan in een ViaVan taxi. Hieronder vallen ook vernevelaars, e-sigaretten en sigaretten die geen rook afgeven.

Mag ik eten en drinken meenemen?

Zorg dat meegebracht eten en drinken geen vlekken, viezigheid of geurtjes achterlaat, zodat de voertuigen schoon en fris blijven. Wanneer het toch gebeurt dat er iets morst of vies wordt, dient de chauffeur helaas extra kosten voor het schoonmaken in rekening te brengen.

Kan ik middels een ViaVan een pakket laten afleveren?

Een pakket, bagage of andere eigendommen kunnen alleen in het bijzijn van een persoon vervoerd worden. Het is niet mogelijk deze zonder de boeker van de rit te vervoeren.

Wat zijn schoonmaakkosten of kosten voor schade?

Driver partners doen hun uiterste best om het voertuig netjes en verzorgd te houden. Voor schade of bevuiling als gevolg van het te hard dichtslaan van een deur, overgeven of door een huisdier, worden kosten in rekening gebracht. Het exacte bedrag is afhankelijk van het schadegeval en kan oplopen tot 215 euro. ViaVan stelt passagiers op de hoogte wanneer er extra kosten in rekening worden gebracht.

Is het toegestaan te telefoneren?

ViaVan begrijp dat het belangrijk is om bepaalde informatie te delen en gesprekken te voeren, maar hou er als passagier rekening mee dat andere inzittende mogelijk geen interesse in het verhaal hebben. Hou daarom rekening met medepassagiers en beperk telefoongesprekken tot het noodzakelijke. In het geval dat je een belangrijk telefoontje verwacht of al aan het telefoneren bent, is het advies een private ride te boeken.

Is het toegestaan bagage of andere persoonlijke objecten (zoals een muziekinstrument) mee te nemen?

Omdat ViaVan taxi’s gedeelde voertuigen zijn, is het verzoek om bagage te beperken tot een object dat op schoot of bij je benen past. Dit kan bijvoorbeeld een rugzak zijn. Denk bij het afwegen of de bagage nog steeds zou passen wanneer er extra passagiers zouden instappen die bagage van hetzelfde formaat bij zich hebben. Als dit niet het geval is, kan niet gegarandeerd worden dat de bagage mee aan boord mag. Wanneer je toch gegarandeerde bagageruimte wil, is het advies een privé taxirit te boeken.

In het geval dat er een muziekinstrument vervoerd dient te worden, kan deze gegarandeerd aan boord, wanneer het instrument de afmeting van een stuk handbagage heeft. Bijvoorbeeld de omvang van een viool of klarinet. Voor andere instrumenten dien je er rekening mee te houden dat deze medepassagier en de chauffeur niet in de weg zitten. Grotere muziekinstrumenten als een cello, saxofoon of gitaar, passen mogelijk in overleg met de chauffeur, kunnen alleen gegarandeerd worden bij het boeken van een privé rit.

Alcohol- en drugsbeleid

ViaVan staat het chauffeurs niet toe om onder invloed van alcohol of drugs, passagiers te vervoeren. Vraag de chauffeur een rit te beëindigen bij vermoeden dat deze onder invloed is, ongepast gedrag vertoont of andere wetten en regels overtreed. In het geval van dreigend gevaar dien je direct contact met 112 op te nemen. Geef na afloop van de rit feedback door in de ViaVan app of neem via de mail contact met ViaVan op.

Kan ik een taxirit voor alleen mezelf boeken?

ViaVan moedigt het delen van een taxi aan, maar begrijp ook dat dit niet in elke situatie mogelijk is. Daarom is er ook de mogelijkheid om een private ride te boeken via de app.

Zijn wapens toegestaan in een ViaVan voertuig?

Wapens zijn verboden voor zowel de chauffeur, als passagier. Daarbij maakt het niet uit of het betreffende wapen (vuurwapen, steekwapen of ander wapen) wettelijk is toegestaan of dat de persoon er een vergunning voor heeft. Als je een wapen denkt te zien of daar van op de hoogte wordt gesteld, is het advies om daarover contact met ViaVan op te nemen.

Antidiscriminatiebeleid

ViaVan tolereert geen discriminatie richting passagiers of chauffeurs op basis van afkomst, religie, geaardheid, leeftijd, identificatie, seksuele oriëntatie, assistentiehonden of een fysiek of verstandelijke beperking. Chauffeur of passagiers die het beleid overtreden wordt mogelijk de toegang tot het platform ontzegt. Neem contact met ViaVan op wanneer je van mening bent dat een chauffeur of passagier discrimineert.